قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

گروه ادبیات عرب شهرستان دهاقان

گروه ادبیات عرب شهرستان دهاقان
 

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ توسط گروه عربی

یکی از کارهایی که می تواند انگیزه بیشتری در دانش آموزان برای فراگیری درس عربی ایجاد کند و شور و علاقه زیادی را در دانش آموزان به وجود آورد، فعالیت های فوق برنامه و استفاده از وسایل کمک آموزشی می باشد. انجام فعالیت های فوق برنامه و اهمیت دادن به وسایل کمک آموزشی باعث ارتقای سطح علمی دانش آموزان و بسترسازی مناسب برای یادگیری آن ها می شود.          کاردستی ها و دست سازهای دانش آموزی آنان را به درس بیش از پیش علاقه مند می کند که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

1.تشویق دانش آموزان به مکالمه عربی در حد ساده و معمولی مثل سلام و احوالپرسی، علت تأخیر و غیبت و....

2.انشانویسی که موضوع آن می تواند توصیف یک شیء یا فصل های سال و یا برنامه روزانه یک فرد باشد.

3.اجرای نمایشنامه توسط گروه که متن آن می تواند از مطالب درسی باشد یا از داستان ها و نمایش نامه های کوتاه استفاده شود.

4.تدریس یک درس توسط گروه که می تواند شامل متن، قواعد و... باشد.

5.تهیه کتاب های عربی به زبان ساده مانند زندگی نامه ائمه اطهار و یا مجلات عربی ساده مانند الهدی و.... برای آن که دانش آموزان آن را ترجمه کنند.

6.ترجمه یکی از سوره های قرآن را (متناسب با آموخته هایشان) به مسابقه بگذاریم.

7.برگزاری امتحان آزمایشی توسط گروه که سرگروه و یکی دیگر از دانش آموزان سؤالات را طرح می کند و خود گروه کار تصحیح اوراق و نظارت بر جلسه و اعلام نمرات و تحویل آن را به معلم بر عهده دارند .

8.تهیه تراکت و داستان های تصویری به صورتی که در تابلو به معرض نمایش در آید. (توسط دانش آموز)

9.تهیه چراغ هوشمند توسط دانش آموزان که در کتاب درسی به طور کامل توضیح داده شده است. نکته مهمی که در این خصوص باید مد نظر داشته باشیم استفاده از چراغ هوشمند        می تواند  در اغلب قواعد کاربرد داشته باشد. (درس 5، کتاب عربی 2 کلیه رشته ها)

10.   تهیه تابلو جیب دار توسط دانش آموز (درس 10 کتاب عربی 2 کلیه رشته ها) این تابلو وسیله ی مفید و مؤثری در فهم بهتر و سریع تر مطالب درسی است.

ینهون

زمان: مضارع    صیغه: للغائبین       نوع معتل: ناقص      نوع اعلال: حذف

 

تهیه کارت های بازی دوطرفه برای مثال یک طرف آن فعلی معتل و طرف دیگر آن مشخصات فعل مورد نظر باشد. هر دانش آموز 30 کارت تهیه کند و سپس به مسابقه گذاشته شود              

1۲.   تهیه فرهنگ لغت «اصطلاحات ریاضی» که از زبان عربی گرفته شده است و ترجمه لغوی آن مانند: تقارن، مثلث، دایره، متساوی الاضلاع، تقاطع، قطر، شعاع، جذر، متساوی الساقین، عمود، خط، زاویه، مساحت، محیط، قائم، منحنی، نقطه و ضلع.

13.   تهیه ماهنامه دیواری که می تواند این مطالب را دربرگیرد: ترجمه های تصویری، وسایل کمک آموزشی، اشعار عربی زیبا و ساده، داستان های مصور، لطایف، جدول، مصاحبه با دبیران و مسئولان مدرسه، مصاحبه با دانش آموزان، نقد کتاب درسی.

14.   معرفی چند تن از شاعران پارسی گوی که اشعار عربی نیز سروده اند (در قالب نشریه دیواری)

15.   چند بیت عربی از دیوان حافظ انتخاب نموده و با خط خوش بنویسند.

16.   چند عبارت عربی از گلستان سعدی انتخاب کنند و آن را ترجمه کنند.

17.   از کتاب امثال و حکم دهخدا چند ضرب المثل عربی پیدا کنند که در زبان فارسی کابرد دارد.

18.    مقاله ای پیرامون خدمات ایرانیان به زبان قرآن بنویسند.

هدف از ذکر این نکات فقط آشنا ساختن دانش آموزان با یک یا دو وسیله کمک آموزشی نیست بلکه هدف آن توجه دادن آنان به مقوله تکنولوژی آموزشی و وسایل کمک آموزشی است. توجه به این امر بستری را فراهم می کند تا شما دبیران ارجمند با راهنمایی کردن دانش آموزان بیش از پیش آنان را در چرخه آموزش فعال مشارکتی قرار دهید.

 گروه ادبیات عرب شهرستان دهاقان

 


.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک